Wij beschermen u tegen inflatie,taxatie en vergissingen

De private banking markt in België lijkt me verzadigd. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: “Wat is jullie concurrentieel voordeel?”

Onze klanten zoeken financiële gemoedsrust én een marktconform rendement. Dat eerste vindt u bij alle concullega’s. Dat tweede niet. SnTrackers doet aan hedendaags vermogensbeheer op basis van doeltreffende en goedkope trackers.

De Morningstar Active/Passive barometer, maar ook academisch onderzoek toont al decennia aan
dat 90% van de actief beheerde fondsen hun benchmark niet verslaan. Het verschil zit hem zelfs niet altijd in een suboptimale selectie of allocatie, maar gewoon in de kosten. Een belegging in een bevek kost u vaak instapkosten, beheerskosten, FX-kosten, makelaarsloon, rentemarge, administratiekosten, bewaarloon en dies meer. Dat loopt gemakkelijk op tot 1,75% op jaarbasis.

Indien u jaarlijks 1,75% kosten te veel betaalt, dan bent u na 30 jaar bijna 40% van uw potentieel vermogen kwijt. Die 1,75% per jaar lijkt op zich niet veel, maar heeft wel een enorme impact op de lange termijn door het negatief samengesteld effect. Dat geld komt nooit meer terug: kosten en belastingen vormen boekhoudkundig een gerealiseerd verlies, en dat geld bent u voor altijd kwijt. De S in SnTrackers staat niet voor niets voor samengesteld rendement.

Wat doen jullie dan voor de klant?
De private banking sector heeft er baat bij om beleggen complex te doen lijken. Complexiteit rechtvaardigt advieskosten of beheersvergoedingen. De waarheid is dat de meest effectieve beleggingsstrategie tegelijk de eenvoudigste is:
1. bepaal uw risicoprofiel – dat ook moet stand houden in
slechte tijden
2. beleg gespreid
3. via een doeltreffende en goedkope tracker
4. leef lang!

Wij beschermen onze klanten tegen inflatie, taxatie en vergissingen. Dat is onze toegevoegde waarde en daar maken wij een reëel verschil.

Wij trachten dus ook niet te voorspellen hoe de beurs, rente, olieprijs, enzovoort op korte termijn evolueren. Wij kunnen dat niet, en trouwens niemand kan dat consistent.

Wij staan onze klanten bij met hun estate planning en beschermen hun vermogen tegen inflatie door hen te helpen beleggen en het langdurig aanhouden van te veel cash te vermijden.

Het belangrijkste blijft bescherming tegen vergissingen: tracht de markt niet te verslaan via selectie of timing: dat is dikwijls het beste recept om te onderpresteren. Betaal niet te veel kosten aan een actieve beheerder tenzij u er extra rendement voor krijgt. Sinds het ontstaan van de publieke kapitaalmarkten rond 1900, betalen de markten een treffelijke risicopremie. U wordt vergoed voor uw risico! Voor de ontwikkelde landen bedraagt die vandaag zo’n 5% op aandelen en 2,5% op bedrijfsobligaties. Dat levert u een gemiddeld jaarlijks totaalrendement van circa 8% op in aandelen en zo’n 4% in obligaties. Zorg ervoor dat u die maximaal int en verspil toch niet de helft van uw risicopremie aan onnodige kosten.

Dus jullie lossen alles op met trackers?
De les is niet dat actief beheer per definitie waardeloos is. Hoe kleiner, hoe onbekender, hoe illiquider de markt, hoe meer een actieve beheerder kan bijdragen tot uw rendement. In het obligatieluik kunnen wij dit en doen wij het dan ook: wij zoeken het vooral in bedrijfsobligaties en voegen ook kleinere Europese namen toe, die niet altijd een kredietscore hoeven te hebben. Wij nemen geen muntrisico en beperken ons dus tot EUR.

100.000 EUR belegd à 7,75% of 6% gedurende 30 jaar

Trackers worden gezien als dé tool voor wie zelf belegt, waarom hebt u dan nog een beheerder nodig?
Terecht punt, al merken wij dat de vraag van beleggers naar onze dienstverlening enkel toeneemt. Daarbij kan dezelfde logica worden gehanteerd voor een belegger in actieve fondsen: u koopt ze aan en moet er veel naar omzien. Wij opteren dan liever voor een kostenefficiënte oplossing met meer doeltreffendheid. Wij trekken de vergelijking met discretionair vermogensbeheer, waarvan 25 jaar geleden werd gedacht dat niemand bereid zou zijn om de beslissingsmacht uit handen te geven. Vandaag is dit vanzelfsprekend. En terecht. Wij zijn ervan overtuigd hetzelfde te kunnen zeggen over hedendaags vermogensbeheer via ETF’s binnen enkele jaren.

Wat brengt de toekomst?
Niemand weet hoe de financiële markten op korte termijn gaan evolueren: wij niet, niemand. Het allerbelangrijkst is misschien wel om de stap te zetten en de sprong te wagen. Accumulatie is het mooiste woord in de Nederlandse taal. Vermijd onnodige kosten en taksen. Laat de beurs of de obligatiemarkt voor u werken en u een marktconform rendement betalen. Hoe sneller u eraan begint, hoe groter de vrucht die u op het einde plukt.